Tais W. Dahl
End ikke alverdens forsøg kan bevise, jeg har ret. Et enkelt eksperiment kan bevise, jeg ikke har det.A. Einstein

Tais W. Dahl

Til daglig forsker jeg i Jordens udviklingshistorie for at forstå, hvordan livet har udviklet sig på Jorden. Gennem kemiske analyser af ældgamle sedimenter kan vi undersøge urhavets kemiske sammensætning.

Jeg er specielt interesseret i at undersøge, om dyrenes opståen fra en verden af udelukkende mikrobielle organismer siden skyldtes helt særlige klimatiske omstændigheder eller blot var en naturlig konsekvens af evolutionens gang.

Svaret vil belyse om højerestående livsformer, som os selv, er hyppigt forekommende i universet.

Titel Villum Kann Rasmussen Post Doc | Født 1980
Deltager i Første Periode | Projekt på ekspeditionen Betingelser for dyrelivets udvikling på Jorden | Samarbejder med Minik Rosing, | Website

Curriculum Vitae

Arbejdsområde

I hold a PhD degree in geochemistry from Natural History Museum of Denmark and a BSc degree in Physics, a MSc in geophysics from the Niels Bohr Institute at University of Copenhagen. During my education I have spent nearly 1 year with planetary scientist Dave Stevenson at Caltech, 6 months at Arizona State University with geochemist Ariel Anbar, and 1 year at Harvard University with geobiologist and paleontologist Andy Knoll.

Uddannelse

Ph.D. geokemi 2009 Statens Naturhistoriske Museum, København
Cand. Sc. geofysik 2005 Niels Bohr Institutet, København

Videnskabelige læremestre og læreanstalter
Andrew H. Knoll, Professor ved Harvard Universitet (post doc)
Ariel D. Anbar, Professor ved Arizona State University (Ph.d)
Donald E. Canfield, Professor ved Syddansk Universitet (Ph.d., post doc)
Minik T. Rosing, Professor ved Statens Naturhistoriske Museum (Ph.d.)
David J. Stevenson, Professor ved California Institute of Technology (M.Sc)
Nils Olsen, Professor ved DTU-Space (B.Sc.)

Udvalgte produktioner og publikationer

Dahl, T. W., Anbar, A., Gordon, G., Rosing, M., Frei, R., and Canfield, D., 2010. The behavior of molybdenum and its isotopes across the chemocline and in the sediments of sulfidic Lake Cadagno, Switzerland. Geochimica Et Cosmochimica Acta 74., 144-163.

Dahl T.W., and Stevenson D.J. Turbulent Mixing of Metal and Silicate during Planet Ac- cretion – and interpretation of the Hf-W chronometer. Earth and Planetary Science Letters 295 pp. 177-186 (2010)

Dahl, T. W. Hammarlund, E. H., Anbar, A. D., Bond D. P. G., Gill, B.C., Gordon, G. W., Knoll, A. H., Nielsen A. T., Schovsbo N. H., Canfield, D.E. A Devonian rise of atmospheric oxygen correlated to the radiations of terrestrial plants and predatory fish. PNAS 107, 17911-17915 (2010).