S/V Activ blev bygget i 1951 på Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg til rederiet A.E.Sørensen som ishavsskib til brug i Grønland.
Oprindeligt var skibet rigget som galease med en lasteevne på 211 tons og en hjælpemotor på 174 hk.
111 GT. Længde i dækket 29,4 m., bredde 7,6 m., dybtgående 3,5 m., motor 250hk Scania.
Østgrønland, Ammassalik og København
Således sejlede Activ fra 1958 til 1960 kystfart i Østgrønland. Når atlantskibene ankom fra København eller Reykjavik, sejlede det med stykgods og andre forsyninger til bopladserne og udstederne. I perioden uden atlantskibe riggedes hun til singels og ralgravning til brug for byggeri - navnligt i Ammassalik.
Fra 1960 til 1964 indgik skibet i paketfarten mellem Nordatlantisk Brygge i København og Ammassalik i Grønland.
Tidligere ejere
Første ejer var skibsfører R.P. Sørensen. Skibet hed da Mona. Formelt købte A.E.S. skibet i 1953 og omdøbte det til Svendborg. A.E.S. indsatte skibet på Grønlandsfarten under Kongelig Grønlandsk Handel i 1958. Skibet blev i 1964 solgt til Einer Sørensen, der navngav skibet Activ, og derefter sejlede fragt med det indtil slutningen af 1975.
Nuværende ejer
Volkwin Marg købte skibet i 1976 og bibeholdt navnet Activ. Fra 1978 til 1980 fik han skibet rigget om til bramsejlsskonnert. Med æstetisk sans ombyggede han det med de fartøjer, der sejlede fragt i slutningen af 1800-tallet, som forbillede. Idag er der dog kahytter, saloon, pantry m.v., hvor der engang var lastrum.
Isklasse
Skibet er klargjort til ishavssejlads. Ny klædning, isforhudning, isknive og moderne kommunikationsudstyr kom i god brug under ekspeditionen langs Nordøstgrønlands kyst i 2008.
Activ foretog her lodsning af et skib gennem isfyldt farvand i Scoresbysund med en passager, der havde akut hjerteslag. Senere på samme togt foretog vi efter anmodning en evakuering af to forskere, der var fanget på en glacier på Calvering Ø i stormvejr.
Under Nordøstgrønlands-ekspeditionen 2011 vil skibet have en fast fem mands besætning.